Skip to main content
bezpieczne zakupy w internecie

BEZPIECZEŃSTWO

podczas zakupów w Internecie

Do Ośrodka Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w Gdyni zgłosiła się klientka z prośbą o pomoc w zakresie bezpieczeństwa danych w związku z transakcją sprzedaży na jednym z portali ogłoszeniowych. Klientka sprzedając przedmiot przekazała informacje dotyczące jej rachunku bankowego za pośrednictwem fałszywej strony internetowej. Kobieta zastanawia się jak może zabezpieczyć swoje środki znajdujące się na koncie oraz chronić się na wypadek podobnych zdarzeń w przyszłości.
Czym są serwisy ogłoszeniowe?
Są to  serwisy internetowe, skierowane przede wszystkim do osób prywatnych za pomocą, których można dokonać zakupu lub sprzedaży, najczęściej używanych rzeczy takich jak np. ubrania, meble, sprzęt AGD lub książki.
Klientka, która skontaktowała się z Ośrodkiem wielokrotnie korzystała z usług oferowanych przez jeden z serwisów ogłoszeniowych i nigdy wcześniej nie doświadczyła jakichkolwiek niedogodności podczas transakcji. Tym razem miała na tym serwisie ogłoszeniowym wystawione przedmioty na sprzedaż, więc gdy skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem nie widziała w tym nic niepokojącego. Dzięki uprzejmości klientki zostały udostępnione zdjęcia, komunikatów, które otrzymała w trakcie transakcji sprzedaży  i które wykonała w celach dowodowych. Na ich podstawie prześledzimy sposób  działania oszustów i będzie możliwe omówienie niepokojących sygnałów, na które należy zwrócić uwagę podczas dokonywania zakupów lub sprzedaży przedmiotów na stronach specjalnie temu dedykowanych.
SCHEMAT DZIAŁANIA OSZUSTÓW
1. Oszust kontaktuje się z klientką, która ma wystawione na sprzedaż dwa przedmioty: mundurek i router.
2. Oszust próbując uprawdopodobnić transakcję powołuje się na procedury obowiązujące na serwisie sprzedażowym.
3. Oszust przesyła fałszywy link do przedmiotu sprzedaży – munduru harcerskiego.
4. Klientka została przekierowana na fałszywą stronę banku.
5. Klientka podejrzewa oszustwo i komunikuje się z fałszywą konsultantką banku (o czym na etapie konsultacji nie miała wiedzy).
6. Fałszywa konsultantka – ciąg dalszy.
Przedstawiony powyżej proceder wskazuje jak drobiazgowo i z jakim profesjonalizmem grupy przestępcze umiejętnie potrafią zmanipulować ofiarą, aby wyłudzić od niej dane.
Klientka ODFiK wskazała, że po zaistniałej sytuacji kontaktowała się ze swoim bankiem telefonicznie w celu weryfikacji, czy nie nastąpiła kradzież jej środków. Podczas rozmowy uzyskała informację, że przestępca za pomocą wyłudzonych danych próbował zalogować się na jej konto dwukrotnie.
Podczas udzielania porady Doradca oprócz zmiany wszelkich haseł i loginów zalecił zawiadomienie Policji o próbie wyłudzenia danych. Zalecono również ostrożność podczas kolejnych transakcji sprzedaży oraz propozycję kontaktu telefonicznie z potencjalnym kupującym.

PAMIĘTAJ!

  • NIGDY nie wchodź w dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swój rachunek w banku czy w SKOK.
  • NIGDY nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej czy też danych swojej karty płatniczej.
  • Konsultant instytucji finansowej NIGDY nie zapyta Cię o takie informacje jak np. loginy i hasła do bankowości elektronicznej, PIN, kody weryfikacyjne do kart płatniczych itp.
Autor artykułu: Piotr Tokarczyk – specjalista d/s prawnych w Ośrodku Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego Gdyni.
powrót
Close Menu